Context general

Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary EducationProject/ROSE)

Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project/ROSE) își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat.

Proiectul, finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, este implementat de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice pe o perioadă de 7 ani, între 2015 și 2022. Acordul de împrumut (Proiectul pentru învățământ secundar) dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la Washington la 17 aprilie 2015, a fost aprobat prin Legea nr. 234/08.10.2015 de ratificare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757/2015.

 

Implementarea este în responsabilitatea Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS), prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE). Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE) este organizată la nivel de direcție și asigură management integrat de proiect, în conformitate cu prevederile acordurilor de împrumut şi al contractelor de finanţare.

 

(Sursa: https://www.rose-edu.ro/proiectul-rose/ ).

Contextul suproiectului

Pregătește-te și Participă la Examenul de Bacalaureat - Șansa ta Către o Viață mai Bună” SGL R1, Acord de Grant 212/27.06.2017

Cu un număr de 1352 de elevi și 98 de profesori în anul școlar 2015-2016, Liceul Tehnologic ”Matei Basarab” din Caracal este printre cele mai mari unități de învățământ tehnologic din județul Olt. Mulți elevi ai unității noastre aparțin unor grupuri dezavantajate: 62% dintre elevi provin din mediul rural, 18% provin din familii cu venituri foarte reduse sau fără venituri, iar 21% dintre elevi au unul sau ambii părinți plecați în străinătate. Deși cererea pentru specializările din oferta educațională a unității este ridicată, în fiecare an realizându-se integral clasele propuse, nivelul de pregătire al elevilor din clasele a IX-a s-a demonstrat din ce în ce mai scăzut. Din analiza rezultatelor obținute la examenele naționale de admitere în liceu rezultă că doar 30% dintre elevii repartizati în anul școlar 2015-2016 au promovat testarea la limba și literatura română și 12% au promovat testarea la matematică, ceea ce arată slabe competențe de bază în comunicare și calcul aritmetic.

În ultimii ani participarea la examen și promovarea examenului de bacalaureat au reprezentat probleme majore identificate în unitatea noastră de învățământ, datele statistice indicând în anul școlar 2015-2016 o rata de participare la bacalaureat de 25% și o rată de promovare a examenului de bacalaureat de 25% din participanti. Dacă ținem cont de valorile de referință se observă decalaje semnificative ale indicatorilor unității noastre de învățământ, respectiv valori mai scăzute cu 25% față de media pe țară, cauzate în principal, așa cum rezultă din cercetările realizate, de slaba pregătire a elevilor repartizati în ultimii ani în unitatea noastră, de slaba motivație a acestora și de lipsa mijloacelor moderne de predare-învățare-evaluare.

Totodată, din datele interne și din cercetarea realizată rezultă că numărul mare de elevi ce provin din mediul rural, situația economică dificilă a acestora și slaba motivare de participare la cursuri îi expune riscului de a absenta în exces și implicit de a abandona școala. S-a constatat că rata de abandon în clasele terminale a fost de 9,8% în anul școlar 2014-2015 și de 16 % în anul școlar 2015-2016, ceea ce indică valori mai mari cu 3%, respectiv cu 10% față de rata de referință stabilită la nivel național și o tendință de creștere la nivelul unității noastre de învățământ. Prin urmare, o altă problemă importantă cu care ne confruntăm este înregistrarea unei rate ridicate de abandon școlar în clasele terminale și risc ridicat de absenteism de la activitățile școlare și extrașcolare.

 

Obiectivele subproiectului

Obiectivul general

Îmbunătățirea participării și rezultatelor elevilor Liceului Tehnologic ”Matei Basarab” la examenul de bacalaureat, creşterea motivaţiei pentru învățare şi a performanţelor școlare ale acestora în vederea facilitării integrării lor active în societate.

Acest obiectiv derivă din 2 priorități și 3 ținte strategice definite în Planul de Acțiune al Școlii (PAS) pentru perioada 2014-2018.

 

Obiectivele specifice

O1. Îmbunătăţirea competenţelor de bază în comunicare și calcul aritmetic pentru 300 de elevi ai liceului din clasele a IX-a și a X-a care au obţinut rezultate slabe la Evaluarea Națională sau la testările inițiale, pe o perioadă de 4 ani, 2017-2021.

O2. Creşterea ratei de participare la bacalaureat și a ratei de promovare a examenului de bacalaureat, de la rata de referinţă de 25% la ţinta finală de 32%, urmărind pregătirea suplimentară, la disciplinele de bacalaureat, a 420 de elevi ai liceului din clasele a XI-a și a XII-a care obțin rezultate nesatisfăcătoare la examenele de simulare la bacalaureat, într-o perioadă de 4 ani, 2017-2021.

O3. Creşterea motivaţiei pentru învățare a 240 de elevi aflați în risc major de abandon școlar, urmărind reducerea ratei de abandon şcolar de la rata de referinţă de 16% în 2015-2016 la 8% ţinta finală în 2020-2021.

Grupurile țintă ale suproiectului R1/212

grup tinta

 

Activitățile suproiectului R1/212

A1. Activităţi de instruire remedială axate pe dezvoltarea competenţelor de bază în comunicare şi calcul aritmetic pentru 300 de elevi ai liceului din clasele a IX-a și a X-a, care au obținut rezultate slabe la Evaluarea Națională și testările inițiale, în perioada 2017-2021.

A2. Activități de pregătire suplimentară la disciplinele de bacalaureat, pentru 420 de elevi ai Liceului Tehnologic ”Matei Basarab” Caracal aflați în clasele a XI-a și a XII-a care au obținut rezultate nesatisfăcătoare la simulările examenului de bacalaureat, în perioada 2017-2021.

A3. Activităţi de consiliere și extrașcolare artistice și sportive, pentru 240 de elevi aflați în risc de abandon școlar, în perioada 2017-2021.

Adițional, proiectul a urmărit achiziționarea de materiale, echipamente și softuri educaționale pentru a oferi elevilor din proiect un mediu educațional modern, stimulativ și eficient în ceea ce provește atingerea obiectivelor educaționale specifice.

Rezultatele suproiectului R1/212

rezultate subpro

rezultate subpro1

ROSE la LICEUL TEHNOLOGIC MATEI BASARAB CARACAL, ROMÂNIA

A3.3: Activități extrașcolare artistice, în imagini (video)